Az újonnan forgalomba helyezett, 3,5 tonnát meghaladó össztömegű járműveken a felszereltség kötelezővé részévé vált a második generációs okos tachográf az Európai Unióban, Nagy-Britanniában, Svájcban és Norvégiában.
Röviden, az okos tachográfok a digitális tachográfok műszakilag fejlettebb változatai.
Az új készülékeket GNSS műholdas helymeghatározó rendszerrel látták el, ami lehetővé teszi a közlekedési hatóságok számára az adatok távoli kiolvasását anélkül, hogy meg kellene állítaniuk a járműveket.
A műholdas rendszereknek köszönhetően az új tachográfok automatikusan gyűjtik a jármű helyadatait, így a vizsgálatok során hatékonyabban ki lehet mutatni a szabályszegéseket.
2025 augusztusától kizárólag az okos tachográfok második változatával (G2V2) felszerelt járművek használhatók a nemzetközi áruszállításban.
A tachográfok cseréje három szakaszból állt:
1. 2023. augusztus 21-től minden e dátum után újonnan forgalomba helyezett új járművet kötelező felszerelni új tachográffal, vagyis az okos tachográfok második változatával (G2V2).
2. 2024. december 31-ig a legrégebbi tachográfokat, tehát az analóg és a G1-es digitális tachográfokat le kell cserélni a nemzetközi áruszállításban.
3. Legkésőbb 2025. augusztus 19-ig a nemzetközi árufuvarozásban használt összes járművön le kell cserélni a tachográfokat. Ha tehát egy fuvarozó 2023-ban vásárolt egy első változatú okos tachográffal felszerelt járművet, két év múlva ezt a tachográfot le kell cserélnie.
Milyen újdonságokat kínálnak az okos tachográfok?
A határátkelések automatikus regisztrálása
Az egyik legfontosabb újdonság a határátlépések automatikus rögzítése az Európai Unión belül a GNSS műholdas helymeghatározó rendszer segítségével. A jármű helyzete eltárolódik a tachográf memóriájában, amit a közlekedési hatóságok munkatársai kiolvashatnak.
A sofőrök értékelni fogják, hogy nem kell megállniuk például a kikötőkben a vizsgálat miatt, így gyorsabban és egyszerűbben feljuthatnak a komp fedélzetére. Az új készüléknek köszönhetően az ellenőrzést távolról is el lehet végezni.
A modern tachográfok többsége rendelkezik egy „komp/vonat”, illetve hasonló beállítással. Ha a kompút a napi pihenőidejének részét képezi, állítsa a tachográfot pihenő üzemmódba a kikötőbe való megérkezést és bejelentkezést követően.
Mielőtt felszáll a komp fedélzetére, válassza a „komp” lehetőséget. Ezzel rögzíti a pihenőidő megszakításának okát.
Amikor felszáll a kompra, a tachográf automatikusan vezetésre vált, ezért ne feledje újra pihenő üzemmódba állítani.
A komp üzemmódról itt olvashat bővebben.
Megnövelt kapacitás
A memória kapacitása is megnő, így a sofőr munkájának hosszabb időtartamait lehet felügyelni. Emellett új, nagyobb kapacitású járművezetői kártyát is bevezetnek.
Jobb távvezérlési lehetőségek
A DSRC-antennáknak köszönhetően az új tachográfok megnövelik a távirányítási lehetőségeket, amelyek többek között a maximális vezetési idő felügyeletére is kiterjednek. A készülékek a be- és kirakodást is rögzítik (a helyszínnel együtt), és egy ITS interfésszel is el vannak látva, amely Bluetooth-kapcsolaton keresztül kommunikál a külső közlekedési rendszerekkel.
Mindezeken felül a jogszabályok változása esetén frissítéseket is lehet telepíteni a tachográf szoftverébe.
Mit jelent mindez a szállítmányozók számára?
Bár ezek a változások okozhatnak némi zűrzavart, nem fognak különösebb terhet róni magukra a szállítmányozókra. A munka oroszlánrésze a tehergépkocsi-gyártókra hárul.
Szállítmányozóként Önnek csak a tachográf kötelező korszerűsítésének dátumát kell észben tartania. Az Európai Bizottság közölte, hogy az átmeneti időszak tachográfjait, vagyis azokat, amelyeket 2023 augusztusa és 2024 áprilisa között szerelnek be, nem kell majd lecserélni.
Ne feledje azonban, hogy 2026 márciusának végéig kötelező lesz korszerűsíttetni ezeket egy szakszervizben.
Munkatársaink figyelemmel kísérik a híreket, és folyamatosan tájékoztatjuk Önöket az iparágban történő változásokról.