Hogy részleteiben lássuk, hogy mivé válik az EU-n kívüli Egyesült Királyság, még hosszú hónapok kérdése, beletelhet akár két évbe is! Valami olyasmire számíthatunk mint Norvágia esetében, és láthatjuk, hogy hova vezethet egy megállapodás és hogyan befolyásolja ez az árut szállító fuvarozókat, valamint a futárokat.
Hozzáférés az EGT-hez (Európai Gazdasági Térség)
A legfőbb tárgyalási pont, melynek hatása lesz a fuvarozó piacra, valószínűleg az EGT-hez való hozzáférés lesz. Az ehhez való hozzáférés biztosítja Norvégia számára az áruk és szolgáltatások szabad áramlását. Az exportőröknek ez lehetőséget kínál arra, hogy Norvégiából Európa felé teríthessék árujukat, néhány esetben azonban továbbra is szükség van a hosszadalmas papírmunkára, beleértve a vámkezelést is. Ezen dokumentáció elkészítése költségekkel is jár, ezt azonban általában az áru átvevője (címzettje), vagy az áru küldője (feladója) szokta fizetni, nem pedig az áru szállítója. A tárgyalások legfontosabb pontja lesz a szabad árumozgatás lehetősége, kapcsolódó dokumentációk nélkül.
Áthaladás ideje Calais - Dover között
A Brexit tárgyalások egyik sarkalatos pontja, hogy a francia kormány hogyan fogja bonyolítani a határmenti ellenőrzéseket. A Doveri-szoros, a Dover és a francia Calais város közötti vízterület, ahol a Eurotunnel, a P&O Ferries és a DFDS is működik, az Egyesült Királyság be és kiáramló áruinak 70%-a itt halad keresztül. Jelenleg a brit és a francia kormány megállapodásának értelmében, a brit határt Calaisban tartják ellenőrzés alatt. Egy az Egyesült Királyságba Calaisból belépő jármű, tulajdonképpen brit ellenőrzésen esik keresztül már akkor, mikor fizikailag még Franciaországban van. Eltérően más vámkezelésektől, ahol mindezt annak az országnak a kikötőjében kell elvégezni, melybe be akarunk lépni.
Helyi francia politikusok az egyezmény végét emlegették a Brexittel egyidőben. A Eurotunnel, a DFDS és a P&O működése elsősorban a Dover-szoroson múlik, illetve azon, hogy milyen sebességű a beérkező járművek feldolgozása Folkestoneban és Doverben, valamint Calaisban és Dunkerqueben. A brit hatóságok kétség kívül mindent meg fognak tenni azért, hogy a a jelenlegi létesítményeket fenntartsák Calaisban.
EHIC (Európai Egészségbiztosítási) kártya európai utazások során
Nyilvánvaló, hogy a kisördög a részletekben fog rejleni a brit - EU megállapodást illetően, de ami Norvégiát illeti, a jelenlegi EU-s szabályzat lehetővé teszi a norvég polgárok számára, hogy hozzáférhessenek az állami egészségügyhöz. Amennyiben a britek elmulasztják ezt belefoglalni a megállapodásba, az azt jelentheti, hogy a brit fuvarzóknak biztosításokra kell hagyatkozniuk. Természetesen ez az árak emelkedéséhez vezet
Fuvarozók és futárok, akik az Egyesült Királyságon kívüli EU-s sofőröket alkalmaznak
Az EU lehetővé teszi a szabad munkaerő áramlást Európán belül. Sok brit cég alkalmaz a szigeten kívüli, európai munkaerőt. Mivel a tehergépjárművezetők száma igen sokat csökkent az utóbbi időben, mindenképpen szükség volt azok pótlására. Az RHA szerint, a brit fuvarozóipar túlságosan is sokat támaszkodik a kelet-európai sofőr munkaerőre. Egyelőre tisztázatlan, hogy az új EU-Brit egyezmény tartalmazni fogja e a szabad munkavállalást. Az EU-Norvégia egyezmény lehetővé teszi a szabad munkavállalást, azonban kilépést támogató kampány egyik legfontosabb eleme, a szigorúbb bevándorlás szabályozás volt. A kisördög a részletekben rejlik majd.
Roaming díjak az EU-n belül
A Brexit híre előtt, az EU kötelezte a szolgáltatókat a roaming díjak eltörlésére 2017-ben.
Mi fog most történni? Valójában senki nem tudja amíg a tárgyalások állnak, mely lehetővé teszi (vagy éppen nem teszi), hogy a britek hasznot húzzanak néhány EU-s megállapodásból. Valójában még mindig az EU tagállama és ezáltal minden előnyt élvezhetnek, beleértve a csökkenő romaming díjakat is.
Amennyiben kérdése lenne a Brexittel kapcsolatban és hogy miként befolyásolhatja az a fuvarozókat és a futárokat, küldjön nekünk egy email-t.