Az elmúlt pár hétben az európai gépjárművezetők tiltakozásukat fejezték ki a Mobilitás Csomag ellen egész Európa szerte. Az Európi Bizottság bármikor összeülhet, hogy véglegesítsék és elfogadtassák az általuk felállított tervezetett.
A Mobilitási Csomagot, amit a francia elnök által vezetett rendszer bizonyos szempontjainak köszönhetően ‘Macron Csomaggá’ keresztelték át.
Mi is pontosan a Mobilitási Csomag? Nekünk meg van minden információnk, amit tudnia kell.
Mi a Mobilitási Csomag?
A Mobilitási Csomag egy három részből álló rendszer, amelyet az Európai Bizottság vezet, ezzel a rendszer irányítanák az egyre növekvő Kelet-Európai kereskedelmi forgalmat.
Ez az Európai közlekedési iparág legnagyobb változását jelentené, arra törekednek, hogy az érintett országokban egy átfogó politikai rendszert tudjanak kialakítani. Ennek célja az európai közlekedésben felmerülő számos kérdések megválaszolása lenne.
A 2017 májusától 2018 májusáig kiadott szabályok egységesítésének célja, hogy tagállamomként következetesebb eljárást eredményezzen, javítson a problémákon minta például a vezetői jólét, tisztességes verseny piac, fizetés kiegyenlítettség és egy egységesebb Európa létrehozása. Azonmban ezek a kezdeményezések sokaknak túl nagy költségekkel jár.
A teljes leírást az Európai bizottság honlapján „Europe on the Move” címszó alatt (angolul) megtalálható.
De mégis miért elégedetlenek a tervekkel?
A tervezet legvitatottabb része, amiben kényszerítenék az európai gépjárművezetőket arra, hogy térjenek vissza a származási országukba a havi pihenőidő letöltésére.
Ez elsőre nem hallatszik valami jól, de nem szokatlan, hogy a Kelet-Európai gépjárművezetők pihenő idejüket saját országuktól távol töltik csak azért, hogy maximalizáljak a keresetüket. Ezáltal a javasolt korlátozás esetleges pénzügyi terhet róhat ki az európai gépjárművezetők ezreire és a közlekedési országokra.
Ezek mellet a Kelet-Európára vonatkozó további terveket, mint például a bérek kiegyenlítése, ami megszüntetné az olcsóbb munkaerő versenyt. A bérek egységesítése Európában azt jelentené, hogy a gazdagabb országoknak nem kellen e többe attól félniük, hogy elvesztik a munkákat olyanokkal szemben, akik olcsóbb áron vállaljak el ugyanazt a munkát.
A szállítási költségek növelése veszélybe sodorhatja egyes országok iparágait, különösen olyan országokat, amelyek nem használnak eurót. Ezen országokban a megélhetési költségek is jóval alacsonyabbak, mint a Nyugat-Európi országokban. Valójában ez az intézkedés odáig fajult, hogy néhány bolgár „diszkriminatívnak” nevezte.
Ezen okok miatt több ezer gépjárművezető jelent meg Strasbourg utcáin, hogy tiltakozásukat fejezzék ki.
Van-e valami pozitív a tervezetben?
A Brexit szemléletében a szigorúbb autópálya díjak és az export/import intézkedések megvédik mindazok érdekeit, akik az Európai Unióban maradnak különösen, ha az Egyesült Királyság megegyezés nélkül lép ki.
Ezen túlmenően az összes gépjárművezetőre vonatkozó szabályozás célja, hogy választ adjon azokra a jóléti kérdésekre, amelyeket néhány a Mobilitási Csomagot támogató „embertelennek” nevezett.
Számos európai gépjárművezető nem tér haza hónapokig és sokkal nehezebb munkát végez kevesebb bérért, mint a nyugati társaik.
Nem szokatlan, hogy a Kelet-Európai munkavállalókat kihasználják mert tudják, hogy keményebben dolgoznak kevesebbért, ezáltal veszélyeztetik őket betegségekkel, sérülésekkel, kimerültséggel és a közúti balesetessel.
Mit is jelent valójában a Mobilitási Csomag a fuvarozási iparág jövőjére?
Jelenleg nagyon nehéz megmondani, hogy milyen is lesz az európai fuvarozás jövője. A tanács nem tud olyan döntést hozni, ami megfelel az összes érintett ország egyetértésének.
Felfüggesztették a tárgyalásokat a május végi Európai Parlamenti választások utánra, ez akar a Brexit határideje is lehet. Ezen nyomás alatt kell Europának megtalálnia a megállapodást június 1-jéig.
Addig is tartsa nyitva a szemét. A Mobilitási Csomaggal kapcsolatos frissítéseket naprakészen tudatjuk.