Miután az Európai Bíróság döntésének értelmében, a járműtől lévő 45 órás távollét betartása kötelező, mi is szemügyre vettük a járművezetőkre érvényes munkaórák szabályait.
Minden EU-s munkaadónak és sofőrnek tisztában kell lennie a szabályokkal. A vezető egészsége és a körülötte lévők biztonsága érdekében is fontos. Következzenek a legfontosabb előírások a munkaidőt illetően.
Vezetési Idők
A EU-s járművezetők munkaidejére vonatkozó szabályok, minden a 3.5 tonnánál nagyobb össztömegű járművet vezető, az Európai Unióban, az Európai Gazdasági Térségben és Svájcban közlekedő személyre érvényesek.
A sofőr nem vezethet többet mint:
- napi 9 óra - ez heti két alkalommal 10 órára meghosszabbítható
- heti 56 óra
- két egymást követő héten 90 óra
Minden nehézgépjárművet vezető köteles kivenni:
- legalább napi 11 órát - ami heti 2 pihenőidő között, 9 órára csökkenthető
- 45 órás megszakítatlan pihenőidőt, a járműtől távol (nemrégiben elfogadott EU törvény - ETF & European Court of Justice) - minden második héten 24 órára csökkenthető
- Egy vagy több összesen 45 perces pihenőidőt. nem több mint 4 óra 30 perc folyamtos vezetés után
- Heti pihenőt 6 egymást követő, 24 órás munkaperiódus után, az előző héten kivett pihenőidőtől kezdődően
És amikor a kompon tartózkodom?
Átkelés közben figyelmen kívül lehet hagyni a pihenőidő megszakítását, amennyiben kettőnél nem több alkalommal tesszük meg azt (kompra történő fel és leszállás).
A megszakítások összeideje nem lehet több mint 1 óra. Nem számítnak bele a pihenőidőbe.
Amennyiben megszakítja pihenőidejét egy átkeléssel, úgy köteles kivenni 11 órát. Nem csökkentheti ezt a pihenőidőt.
Amennyiben a megszakítások meghaladják az 1 óra hosszát, az egész napi pihenőidő megtartása kötelező és minden pihenőidő előtti tevékenység hozzáadódik az előző naphoz.
Minden vezetési tevékenység tachográffal rögzítendő.
További információkért a vezetési időkkel kapcsolatban látogasson el ide.