Új javaslat van az asztalon, a Finn és Észt fővárosok összekapcsolását illetően, ez pedig a vasúti csatorna. Azonban tényleg létre jöhet ez a merész gondolat?
Helsinki és Tallin jelen pillatban jó néhány komp operátor által össze van kapcsolva. A tenger alatti csatorna ötlete azonban a leghosszabb víz alatti csatornát jelentené a világon. Amennyiben ez megvalósul, a saccolt összeg 16 milliárd euro körül lenne a munkálatok 2025-ben történő megkezdésével. A EU ebből 3.1 milliót eurot hagyott jóvá a megvalósításhoz.
Helsinki – Tallinn kompok
A Helsinki és Tallinn között átkelő teherkomp időtartama jelen pillanatban 2 és fél órába telik Tallink Silja, Viking Line vagy Eckero Line által. Körülbelül 3.8 millió tonnás rakomány kel át évente. Ez kb. olyan 8 millióra van jósolva 2050-re mind két kompot használva plusz a csatornát alapul véve, ami a projektbefektetés több, mint felét finanszírozza.
FinEst Link Projekt
Helsinki és Tallinn egy előzetes megvalósíthatósági tervet futtattak, mely 2015 februárjában fejeződött be. A tanulmány az alagút műszaki és gazdasági átvitelére összepontosított.
A teljes megvalósíthatósági jelentés, amely februárban fejeződött be szerint az alagút 92 kilóméteres hosszúságú lesz (a Csalagút 51 kilóméteres), két mesterséges szigettel és két vasúti alagúttal, az Európai 1435 mm-es nyomtávot használva. Az alagút legményebb pontja 215 méter mélyen a tenger alatt helyezkedne el.
A teljes jelentés letölthető a FinEst Link honlapjáról.
A FinEst Link projekt igazgatója, Kari Ruohonen mondta:
„A mélyebb iker-városi intergráció és a regionális fejlesztés szempontjából jelentős előnyökkel járhat az alagút. Finnország földrajzilag hasonlít egy szigetre és az alagút kapcsolatot teremtene a közép-európai vasúthálózattal.”
A napi kapacitás várhatóan 40 személyszállító vonatból, 11 autószállító vonatból, 17 tehergépjármű-szállítóból és 3 teherfogalomból áll, melynek menetideje körülbelül 30 perc és a becsült jegyár 18 euro.
Ti mit gondoltok a Helsinki – Tallinn alagút létrehozásáról? Ti használnátok?