A tehergépkocsi-vezetőket törvény kötelezi bizonyos órányi pihenésre naponta.
Hogyan befolyásolják azonban a komputazások a sofőrök pihenőidejét? Ebben a cikkben a legfrissebb egyesült királysági és európai uniós jogszabályokat tekintjük át.
Hasznos egyesült királysági állami hivatkozások
Pihenés a kompokon – brit jogszabályok
Nagy-Britanniában nincs sok hivatalos útmutató arra vonatkozóan, hogyan befolyásolhatják a komputazások a járművezetők pihenőidejét.
Ez részben talán Nagy-Britannia földrajzi adottságaival magyarázható (a belföldi komputazások ritkán tartanak tovább néhány óránál).
Ennek ellenére érvényben vannak kötelező érvényű jogszabályok a sofőrök pihenőidejére vonatkozóan, amelyeket szigorúan be kell tartani.
Nagy-Britanniában törvényi előírás, hogy a járművezetőknek minden nap ki kell tölteniük a teljes pihenőidejüket, vagyis 11 órát. Ez azt jelenti, hogy a komputazásokat is bele kell számítani a sofőr pihenőidejébe.
Tehát ha egy járművezető egy 30 perces időtartamot szán a pihenőideje alatt arra, hogy beléptesse járművét a komp fedélzetére, majd további 30 percet a kiszállásra, akkor ezt az 1 óra pihenést be kell pótolnia, vagyis további 1 óra pihenéssel kell számolnia (tehát összesen 12 óra pihenőidővel).
(Felhívjuk figyelmedet arra, hogy a járművezető pihenőidejét legfeljebb kétszer lehet megszakítani, és ez a két megszakítás összesen legfeljebb egy óra időtartamú lehet.)
Az Európai Unióban azonban a sofőrök vezetési óráira és a komputazások alatti pihenőidejére vonatkozó jogszabályok valamivel bonyolultabbak.
Pihenés kompokon – jogszabályok az Európai Unióban
Az Európai Unióban a járművezetők naponta 11 óra pihenésre jogosultak. A brit szabályoktól eltérően az EU megengedi, hogy ezt a pihenést egybefüggő 11 órás időszakban, vagy két részletben, egy 3 órás és egy 9 órás pihenőidőszak formájában használják ki.
A komp fedélzetén igénybe vehető pihenés ideje attól függ, mennyit pihen a sofőr a komputazás előtt vagy után, illetve mennyi ideig tart a komputazás.
Ha például a járművezető 3 órát pihen a kompút előtt, kihasználhatja maradék 9 órás pihenőidejét a komputazás alatt, vagy fordítva, feltéve, hogy a teljes pihenőidő ugyanazon 24 órán belülre esik.
Ha a sofőr inkább egyetlen 11 órás pihenőidőt vesz igénybe, nem lehet 12 óránál hosszabb idő a műszakod kezdete és a kikötőbe való megérkezés között. Ennek az a célja, hogy egy 11 órás pihenőidőt ki lehessen használni a komp fedélzetén, és ez idő alatt a járművezetőnek hozzá kell férnie egy kabinhoz vagy ágyhoz.
Ha nincs rendelkezésre álló kabin vagy ágy, akkor ez az időszak nem számít pihenőidőnek.
Megszakított pihenés
Amint korábban említettük, a járművezetők az Európai Unióban választhatnak, hogy egyetlen összefüggő 11 órás pihenőidőt, vagy egy 9 és egy 3 órás pihenést vesznek-e igénybe (egy 24 órás munkaidőn belül).
Az EU jogszabályai szerint a sofőr pihenését félbe lehet szakítani (például a kompra való berakodás vagy kirakodás miatt) összesen legfeljebb 1 órára, maximum 2 külön alkalommal.
Ha a járművezető két külön időszakban tölti pihenőidejét (egy 9 órás és egy 3 órás időszakban), akkor mindkét megszakításnak ugyanabba a pihenési időszakba kell esnie.
Ha az EU-ban a sofőr megszakítja a pihenését, a törvény nem jogosítja fel arra, hogy plusz pihenőidő hozzáadásával bepótolja az elveszett órát. Ha tehát a járművezető a komputazás előtt 3 órát pihen, majd az utazás alatt 9 órát, de a pihenését kétszer félbeszakítja a kompon, nem jogosult további pihenőidőre.
Utazás egynél több sofőrrel?
Ha egynél több járművezető utazik, akkor némileg módosulnak a szabályok. Kettő vagy többtagú személyzet esetén a 9 órás napi pihenőidő elegendőnek tekinthető, szemben az egyetlen sofőrre vonatkozó napi 11 órával.
Pihenő a sofőröknek: Nagy-Britannia vagy EU
Mindkét területen (Nagy-Britannia és az Európai Unió) legfeljebb 2 alkalommal lehet megszakítani a járművezető pihenőidejét.
A legnagyobb különbség azonban a jogszabályok között az, hogy az EU-ban a normál 11 órás pihenőidő maximum kétszer (összesen 1 órára) szakítható meg, jellemzően a kompra való fel- és leszállásra.
A brit jogszabályok ezzel szemben ragaszkodnak ahhoz, hogy a teljes 11 órás pihenőidőt igénybe kell venni, és a megszakítások következtében elveszett időt be kell pótolni.
A járművezetőknek azokat az előírásokat kell követniük, amelyek arra a területre érvényesek, ahol éppen tartózkodnak.
A sofőrök pihenőidejével kapcsolatos bővebb tudnivalókért, nézd meg a Járművezetői vezetési- és pihenőidőre vonatkozó hivatalos útmutatót az Egyesült Királyság kormányzati weboldalán.
Sofőr vagy, esetleg járművezetők csoportját irányítod? Minden eddiginél egyszerűbbé tettük számodra a kompjegyfoglalást. Search & Book (Keresés és foglalás) szolgáltatásunk segítségével gyerekjáték a jegyfoglalás a teherkompokra és a teherszállító alagutakba.
Hasznosnak találtad ezt a cikket? Akkor iratkozz fel levelezőlistánkra, hogy soha ne maradj le a fontos hírekről.