2020. január 1-jétől az ír-tengeri kompszolgáltatóknak be kell tartaniuk az új rendeleteket a hajóik főmotorjait meghajtó üzemanyagban felhasznált kén mennyiségére vonatkozóan.
Januártól kezdve a hajók fedélzetén új, világszerte érvényes kénszabályozás lesz érvényben, amely a kéntartalmat az üzemanyag 0,5%-ára korlátozza. Ennek a rendeletnek a célja a hajók által termelt kén-oxid mennyiségének jelentős csökkentése, ami jelentős egészségügyi és környezeti előnyökkel jár a bolygó számára, különösen a kikötők és partok közelében élő lakosságra nézve. A kén-oxidokról ismert, hogy légúti tüneteket, savas esőket okoznak és károsítják a növényzetet.
Kénre vonatkozó határértékek
A hajók számára a „bunker” olaj fő típusa a nehéz fűtőolaj, amelyet nyersolajból nyernek ki desztillációval. A kén megtalálható a nyersolajban, és elégetéskor benne van a hajók kibocsátásában. A hajók által okozott szennyezés megelőzéséről szóló nemzetközi egyezményt 2005 óta alkalmazzák a hajók kén-oxid-kibocsátásának csökkentésére.
2019. december 31-ig a hajók üzemanyagának kéntartalmára vonatkozó határérték továbbra is 3,5% a kibocsátás-ellenőrzési területeken kívül közlekedő kompok esetében. Az Ír-tenger jelenleg a kibocsátás-ellenőrzési területeken kívül található, de 2020. január 1-jétől az üzemeltetők jogilag kötelezve lesznek arra, hogy hajóik megfeleljenek az új alsó határértéknek. Alternatív megoldásként megváltoztathatják a használt üzemanyagot vagy a kibocsátások csökkentésének módját.
Alternatív üzemanyagok
Új alacsony kéntartalmú üzemanyagok (pl. a cseppfolyósított földgáz (LNG) és a bioüzemanyag) állnak rendelkezésre, de ezek költségei meghaladják a jelenlegi üzemanyag költségeit. Az üzemanyag a kompszolgáltató teljes költségének nagy részét teszi ki, és ez az elkerülhetetlen, további költség az új, alacsony kéntartalom pótlékaként fog áthárulni az ügyfelekre. Ez valószínűleg megnövelt BAF/MARPOL-díjakon keresztül lesz áthárítva, bár egyes üzemeltetők kijelentették, hogy a jelenlegi BAF-pótdíjat új üzemanyag-pótlékkal fogják helyettesíteni. Az új pótdíjat valószínűleg decemberben fogják bevezetni, így biztosítva a január 1-jei határidő betartását. Az átállás bonyolult folyamatnak bizonyulhat, és a nem megfelelő üzemanyagot minden hajóból teljesen el kell távolítani.
Phil Simpson, a Freightlink igazgatója a következőt jelentette ki:
Minthogy az Ír-tenger EU kéntartalomra vonatkozó irányelve alóli mentessége a végéhez közeledik, 2020 januárjától az ír-tengeri kompokra ugyanazok a szabályok fognak vonatkozni, mint a többi hajózási területek hajóira. Noha a költségnövekedést soha nem várják szívesen, ez az időpont már évek óta ismert, és az európai fuvarozók évek óta fizettek ilyen pótdíjakat különféle hajózási útvonalakon.
Alternatív, de drága megoldásként a kompok továbbra is vásárolhatnak nehéz fűtőolajat, és telepíthetnek hozzá „füstgázszűrőket” a kipufogógázokba kijutó kén-oxid kibocsátásának csökkentése érdekében. Ez a megoldás ellentmondásos. Számos kikötő, ideértve a dublini kikötőt is, környezetvédelmi okokból tiltja a nyitott hurkos füstgázszűrő-kivitelek használatát. A két Ír-tengeri üzemeltető, a Seatruck és a P&O Ferries már bejelentette, hogy az új 0,5%-os üzemanyagot fogja használni, nem pedig a füstgázszűrős megoldást.
Érdemes megjegyezni, hogy a kompokkal szállított rakomány és utasok mennyisége miatt ezek továbbra is az egyik leghatékonyabb közlekedési módok. A jobb energia-hatékonysági technológiákba történő beruházással a hajók kevesebb üzemanyagot égetnek el, ami alacsonyabb kibocsátást eredményez.