Az Európai Unió által 2024. január 1-jétől bevezetni kívánt kibocsátás-kereskedelmi rendszer (ETS) hatására valószínűleg emelkedni fog a kompjegyek ára.
Mi az EU ETS?
Annak ellenére, hogy az Európai Unió kibocsátás-kereskedelmi rendszere már közel 20 éve létezik, a komp iparágra mostanáig nem vonatkoztak az ezzel kapcsolatos jogszabályok.
2024. január 1-jétől az 5 000 BT-t (bruttó tonnatartalom) meghaladó teherkompok az EU kibocsátás-kereskedelmi rendszerének (ETS) hatálya alá fognak tartozni, és ugyanez fog vonatkozni a személyszállító kompokra is.
A következőket érdemes tudni az EU ETS rendszeréről:
1. Az üzemeltetők éves CO2-kibocsátási egységet kapnak
Az új „szénadó” hatálya alá eső kompüzemeltetők elegendő EU kibocsátási egységet kapnak teljes éves kibocsátásuk lefedésére.
2. Ezeket az egységeket azonban idővel csökkenteni fogják
A kibocsátások felső határát azonban minden évben csökkentik. A határértéken felüli kibocsátásokért pedig fizetniük kell az üzemeltetőknek. A jelenlegi tonnánkénti plusz CO2-kibocsátási költségeket itt tekintheti meg.
A kibocsátási egységeket ebben az időszakban a következő értékekkel fogják csökkenteni:
- 2024. január 1-jétől 40% csökkentés
- 2025. január 1-jétől 70% csökkentés
- 2026. január 1-jétől 100% csökkentés
3. A kibocsátási egységek elcserélhetők
Különböző okokból egyes üzemeltetők könnyebben tudják majd csökkenteni károsanyag-kibocsátásukat az EU szabványoknak való megfelelés érdekében, ezért a kibocsátási egységek eladhatók, megvásárolhatók és átvihetők.
A hajótulajdonosok vásárolhatnak plusz (felhasználatlan) egységeket más vállalatoktól, eladhatják saját felhasználatlan egységeiket, sőt akár átvihetik felhasználatlan egységeiket egyik évről a másikra.
A teljes károsanyag-kibocsátás így is tud csökkenni, és a vállalatok csak a szükségtelen kibocsátásokat mérsékelik.
Miért vezetik be az EU kibocsátás-kereskedelmi rendszerét a hajózásban?
Az Európai Unió azért vezeti be az ETS rendszert a hajózásban, hogy teljes károsanyag-kibocsátásuk csökkentésére ösztönözze a hajótulajdonosokat. Azok, akik nem teszik meg ezt, nagy büntetésekre vagy pénzbírságokra számíthatnak, sőt bizonyos esetekben akár fel is tartóztathatják hajójukat/hajóikat.
Az EU kibocsátás-kereskedelmi rendszerének bevezetése következtében megemelkednek a kompjegyek árai.
Amint az EU ETS rendszere hatályba lép a hajózásban, folyamatosan tájékoztatjuk Önöket minden újabb változásról. Értékesítő munkatársaink ezalatt továbbra is azon dolgoznak majd, hogy megtalálják Önöknek a legkedvezőbb árú hajóútvonalakat. Iratkozzon fel levelezőlistánkra, hogy mindig értesüljön az iparág eseményeiről, és soha ne maradjon le a fontos hírekről.