Interjú Mark Stephens-vel, a Freightlink igazgatójával
Az utóbbi időben, nagyon sok szó esik a nyomtatott a sajtóban a MARPOL-tól. Tényleg aggódnunk kellene emiatt?
Mark: A MARPOL nevű szabályozás más néven Szulfid-Direktíva, egy olyan intézkedés amit az európai politikusok már évek óta igyekeznek alkalmazni, hogy megtisztítsák a komp-iparágat. Az első szulfid (kén-dioxid)-kibocsájtást szabályozó intézkedés még 1993-ban lépett életbe. Bonyolult, komplex természete miatt, a MARPOL-val kapcsolatos információk bizonytalanságot és kisebb félelmet okozhatnak az iparágban tevékenykedő felek köreiben, nem beszélve a sajtóban megjelent irományokról, melyek tovább mélyítik a zűrzavart. Még közel sincs véglegesítve minden. A legtöbb kompüzemeltető társaság, még be sem jelentette terveit a 2015 január 1-től életbe lépő új szabályozásokkal kapcsolatban.
Kattintson az alábbi képre a MARPOL diagramm teljes képernyős megtekintéséhez.
Mi is pontosan a MARPOL?
MS:A MARPOL szó egy rövidítés, tengereszennyezést (angolul: marine pollution) jelent, azon kívül egy nemzetközi egyezmény, mely a hajók által okozott szennyezés mértékét hivatott csökkenteni. Egy, az Európai Unió és a Nemzetközi Tengerészeti Szervezett által kibocsájtott direktíva, mely kötelezi a kompüzemeltetőket, hogy 2015 január 1-től csökkentsék az üzemanyagokban található szulfidok mennyiségét, a jelenlegi 1%-ról, 0,1%-ra. Kicsit olyan ez, mintha az autónkba a sima ólmozatlan üzemanyag helyett, prémium üzemanyagot tankolnánk. Az alapelv, hogy általánosságban csökkentsék a kompok károsanyag-kibocsátását, ezáltal javítva a levegő minőségét Európában, mivel ezek a motorok is nagyban hozzájárulnak a levegőszennyezés mértékének növekedéséhez. Az érintett területek, Kénkibocsátás ellenőrző területenként (SECA) váltak ismertté. Azoknak az üzemeltetőknek, akik ezen a területen belül bocsátják vízre hajóikat, jelentős változtatásokat kell eszközölniük flottáik üzemanyagrendszerében, hogy képesek legyenek megfeleni az új szabályozásnak. Válthatnak olcsóbb, szulfid-mentes üzemanyagra, vagy beszerezhetnek szűrűberendezést (ami hajónként kb. 5 millió eurót jelentene), esetleg átállhatnak folyékony gázüzemű motorok alkalmazására. Az utóbbi megoldás mellett leginkább azok a vállalatok döntenek, akik a közelmúltban új kompokkal bővítették, vagy bővíteni fogják flottájukat. Ezek a változások elkerülhetetlenül érintenek valamennyi üzemeltetőt, akik egyéb lehetőség hiányában, vásárlóikra hárítják felmerülő költségeiket.
Mely országokat és területeket érinti a rendelkezés?
MS: Ha húzunk egy merőleges vonalat Anglia déli részétől Franciaországig, a direktíva minden, ettől a vonatól keletre található területet érint, beleértve a La Manche csatornát, az északi- és balti-tengeri régiókat is. Cégünk szemszögéből nézve, ez hatással lesz a legtöbb európai országra és komp útvonalra
Csak az EU-n belül?
MS:Mivel a Balti-tenger térségét is érinti a kezdeményezés, így Oroszország is aláírta a megbeszélt intézkedést. Hasonló direktívákat vezetett be Kanada és az Egyesült Államok is. Továbbá az ENSZ a Szulfid-Direktíva kiterjesztését is tervezi, előreláthatólag 2020-ban, de erről még nem született megejegyzés.
Mely területeket nem érinti a direktíva?
MS: Jelenleg az Ír- és a Mediterrán-tenger üzemeltetőit, illetve az azok szolgáltatásait igénybe vevő vásárlókat nem érinti az intézkedés, így ők nem számíthatnak extra költségekre sem. A mediterrán területre azonban 2020-ra kiterjeszthetik a direktívát. Franciaország déli része,Spanyolország és Portugália sem része a SECA-nak. A Eurotunnel, mely a Folkestone (Anglia) és Calais (Franciaország) közötti útvonalon üzemel sem érintett, mivel a vonat elektromos árammal működik
Milyen eredményt várhatunk a MARPOL-tól?
MS:
Még mindig a komp üzemeltetők végső döntésére várunk. Mint azt már fentebb is említettem, 3 alternatíva közül választhatunk:
Az első, az új technológiákkal felszerelt hajók vagy motorok használata. A Brittany Ferries már előrendelt egy LNG típusú kompot 270 millió font értékben, melyet 2017 tavaszán terveznek üzenbe helyezni.
A második és egyben az üzemeltetők között legnépszerűbb opció, a szűrűberendezések használata, mely leginkább az autókba szerelt katalizátorokhoz hasonlít. Ez a rendszer megtisztítja a motorok által előállított gázokat, ezáltal lehetővé teszi, hogy a hajók motorja alacsonyabb minőségű üzemanyagokat égethessen el, ugyanakkor tartva a megszabott 0,1%-os szulfid-kibocsájtási határértéket. Nagy hátránya, hogy drága és nem minden hajóval kompatibilis. A DFDS Seaways például 100 millió fontért vásárolt, összesen 21 hajója számára ilyen rendszereket.Az utolsó pedig környezetbarát üzemanyag (MGO) használata, mely megközelítőleg 300 dollár árkülönbözetet jelentene óránként. A direktíva hatásai egyelőre ismeretlenek. A DFDS már bejelentette, hogy lezárja Harwich-Esbjerg útvonalát. Számos másik vállalat jelezte, hogy más útvonalak is a lezárás sorásra juthatnak. Azoban, az autóiparhoz hasonlóan, ez a folyamat is elindíthatja új üzemanyag-technológiák kifejlesztését és egy teljesen új környezetbarát szemlélet kialakítását.
Hogyan érinti ez Ügyfeleinket?
MS:
Mindenek előtt szeretném leszögezni, hogy ügyfeleinkre csak és kizárólag a komp üzemeltetők által is kirótt díjak fogjuk ráterhelni. A direktíva miatta áremelkedés az egész piacot érinti és befolyásolni fogja mind az áruszállító, mind a személyszállító üzletág árait 2015-ben. Azoban minden operátor más és más árakat fog felszámítani. Biztosíthatjuk ügyfeleinket, hogy minden változásról azonnali értesítést kapnak.
Legyen naprakész a Ferrynews.co.uk-val – minden fontosabb, a sajtóban megjelent, MARPOL-ról szóló írásról beszámolunk a Ferrynews.
Kattintson az alábbi képre a MARPOL diagramm teljes képernyős megtekintéséhez.