A tachográf (másnéven menetíró) már fényévekre jár a hagyományos analóg viaszbevonatú papír diagramtárcsás verziótól. Napjaink digitális tachográfjai elektronikus tárolóeszközt és digitális járművezetői kártyát tartalmaznak, amelyek rögzítik többek között a sebességet, a távolságot, indulási és megállási időpontot. Az új generációs tachográfok, az úgynevezett intelligens menetírók, további funkciókkal bővítik majd a járművezetői tevékenység adatait.
Nemrégiben írtunk arról, hogy mennyire fontos pontosan beállítani a jelenlegi digitális tachográfokat a komphajókon, azonban az új intelligens tachográf már műholdas helymeghatározással, rövid hatótávolságú kommunikációs technológiával és telematikai rendszerrel működnek. Mindez nagyban hozzájárul majd a jobb útviszonyok feltérképezéséhez, a könnyebb parkoláshoz és ahhoz, hogy a járművezetők távolról is lekérdezhessék a számukra fontos adatokat.
A jelenlegi digitális menetírók kézi bevitelű országkódokat rögzítenek, míg az új generációs tachográfok automatikusan rögzítenek majd három fontos helymeghatározási adatot: az indulási helyet, háromórás időintervallumokat és az érkezési helyet. Mindez azt teszi majd lehetővé a közúti ellenőrző szerveknek, hogy az elhaladó jármű megállítása nélkül tudják megállapítani, pontosak-e a tachográf adatai.
A negyedik generációs tachográf-készülékek pedig még a fedélzeti telematikai rendszerekkel való adatmegosztásra is képesek lesznek, ennek köszönhetően pedig minden információ egyetlen helyről lesz elérhető, valós időben.
Az EU-jogszabályok 1C melléklete szerint 2019. júniusától minden új teherautónak intelligens tachográffal kell rendelkeznie. A becslések szerint azonban a meglévő járműveknek 2024-ig van idejük arra, hogy rendelkezzenek az utólag felszerelt intelligens eszközzel.
Utalások vannak arra is, hogy a közeljövőben a teherautóknak is rendelkezniük kell tachográffal, illetve a gépjárművezetők munkaóráinak adatrögzítésével, továbbá pedig arra, hogy a jármű-üzemeltetőknek további engedélyeket kell majd beszerezniük. Valószínűnek tartható az, hogy a 2,4 tonnás és a belföldön közlekedő teherautók mentesülnek az új határozat alól, és csak a 2,4 tonnát meghaladó és ellenszolgáltatást nyújtó járművekre vonatkoznak majd a szabályok.
Ön hogyan vélekedik az intelligens tachográfról? Segíti vagy hátráltatja a szállítási műveleteket? Teherszállítási üzemeltetőként jó hír az Ön cégének az új tachográf és a gépjárművezetők munkaóráinak adatrögzítése?