Az Egyesült Királyságban 2019. június 25. után értékesített minden új nehézáru-szállító járműt intelligens tachográffal kell felszerelni. Annak ellenére, hogy 2014-ben bejelentették az európai uniós rendeletet, sok járművezető és közlekedési vállalat nem ismeri ezt a létfontosságú jogszabályváltozást.
Az új digitális tachográfok technológiája lehetővé teszi a végrehajtó ügynökségek számára, hogy távolról leolvashassák az adatokat, így nincs szükség a nehézáru-szállító járművek megállítására, illetve az útjuk megszakítására a rutinszerű tachográfiai leolvasás érdekében. A járművezetőt nem zavarják, és az idejét sem vesztegetik. Hasonlóképpen a végrehajtó ügynökségek, mint például a DVSA, sem vesztegetik az idejüket véletlenszerű helyszíni ellenőrzésekkel, amelyek során elmulaszthatják a ténylegesen törvénysértő személyek azonosítását.
Távoli korai észlelési kommunikációs leolvasók
A távoli korai észlelési kommunikációs leolvasók (Remote Early Detection Communication Reader, REDCR) használatával a DVSA a következő fajta információk rögzítésére lesz képes:
- biztonság megsértése
- érvényes kártya hiánya
- a tachográf által rögzített sebesség, miközben a nehézáru-szállító jármű még mozog
- észlelési és idő-beállítási adatok
- a legújabb kalibrálás dátuma
és számos egyéb részlet. Az intelligens tachográf maga is meg tudja állapítani, hogy a behelyezett járművezető-kártya a járművezető számára kibocsátott legújabb kártya-e.
Meglehet, azt gondolja, hogy ez nem probléma az Egyesült Királyság esetében a közelgő Brexit miatt, de mivel ez a rendelet 2014-ben került elfogadásra, és 2016-ban lett elrendelve, az Egyesült Királyság jogszabályainak részét képezi, és a 2019. júniusi Brexit utáni határidő ellenére életbe fog lépni.
A tartózkodási hely nyomon követése
Az új tachográfokkal kapcsolatos egyik népszerű tévhit az, hogy folyamatosan nyomon követik a tartózkodási helyét. Szerencsére ez nem igaz. Csak akkor olvassák le a tartózkodási helyét, amikor elindul, célba ér, illetve az összesített vezetési időt követő 3 óra elteltével (forrás: FTA Logistics).
Mi a helyzet a régebbi tachográfokkal?
A régebbi tachográfokkal rendelkező meglévő járműveket továbbra is közúti ellenőrzéseknek vethetik alá, így az összes tachográf helyes használata továbbra is kiemelt fontosságú.
Jövőbeli előnyök
Az iparág egészének jövőbeli előnyeinek is jelentősnek kell lenniük. Rutinszerűbbé válik a tachográfok következetes, helyes és megfelelő használata, mivel sokkal könnyebben észlelhetők az ennek elmulasztásával járó következmények, illetve hatékonyabban alkalmazhatók azok. Bármilyen kísértés a dolgok megkerülésére végül el fog tűnni. Ennek eredményeképpen a biztonsági előírások és a megfelelőségi szintek emelkedni fognak, és ezzel együtt az iparág szakmai felkészültsége és hírneve is.