A Viking Line kompja, M/S Viking Grace az első hajó ami forgópropellerrel van felszerelve a szélenergia hasznosításához.
Az új forgópropelleres megoldás nagyban fogja csökkenteni az üzemanyag fogyasztást, úgy körülbelül 900 tonnával évente a Turku – Stockholm vonalon 2018 április 12-től.
A hengeres propeller vitorla a hajón 24 méter magas és a Magnus-effektust propulzióval használja. Ahogy a vitorla pörög, a távozó levegő és a nyomáskülönbség az ami hajtja előre a hajót. A rendszer automatikusan reagál a szélirányra illetve a szél erősségre.
A 2013 óta működő Viking Grace az egyik legkörnyezetbarátabb komp a világon. Ez egy úgynevezett Cseppfolyósított földgázt használ és e mellett nagyon alacsony kibocsátást és zajszíntet produkál.
Jan Hanses, a Viking Line CEO-ja nyilatkozta
„Ez egy remek nap a számunkra. Mint az Aland hajózási társaság, a tengerre megélhetésként tekintünk, ezért kiemelkedően fontos számunkra a tengeri jóléte. Egy úttörőt akarunk a környezeti terhelést csökkentő megoldások számára. A Norsepower Finnországban található , az ő fejlesztésük volt ez a világszínvonalú machanikus propeller megoldás, mely csökkenti az üzemanyagfogyasztást. Büszkék vagyunk a tényre, hogy a Viking Grace lesz az első szemyélyszállító hajó a világon, mely előnyt szerezhet ebből az innovatív megoldásból. „
Ráadásul a Viking Grace fedélzetén elhelyezett propellermeghajtás megoldása mellett a Viking Line az új hajójához is fogja használni ezt a technológiát, ami várhatóan 2020-ban fog megtörténni. Ezek Kínában lesznek létrehozva, a személyszállító hajó pedig két mechanikus propellerrel lesz felszerelve hogy a megduplázza a szélenergia potenciáját.